FACET Academy: principes van Lean


maandag 26 september 2016


Op 26 september vond de derde workshop plaats van de FACET Academy met als jaarthema ‘Het draait (alleen) om de klant - Lean Thinking’. Onderwerp van deze workshop: ‘De basisprincipes van Lean Thinking’.

De agenda voor deze bijeenkomst zag er als volgt uit:
- Opening, uitleg Academy
- Basisprincipes ondernemen
- Voorstelrondje
- Waardepropositie
- Praktijkvoorbeeld
- Stappen die waarde toevoegen
- Flow in de waardeketen
- Doen wat de klant vraagt
- Streef naar perfectie
- Klantreis
- Afsluiting / borrel

FACET Academy
FACET Academy benadert onderwerpen / thema’s met verschillende invalshoeken. Het thema voor 2016 is: ‘Lean Thinking.’ Via veel interactie wisselen ambitieuze en resultaatgerichte ondernemers onder begeleiding informatie met elkaar uit.

Basisprincipes bij ondernemen
Er zijn diverse voorbeelden genoemd van bedrijven die failliet zijn gegaan. De gemiddelde levensverwachting van een nieuw bedrijf is in Nederland op dit moment ongeveer zes jaar.

Voorstelrondje
Bij het zichzelf voorstellen mocht iedere aanwezige ondernemer ook aangeven waarom men niet failliet gaat. Vooral luisteren naar de klant kwam hier vaak naar voren.

Basisprincipes van Lean Thinking
Om je markt goed te kunnen bedienen dient de klant voorop te staan. Zowel in de ‘blue ocean strategy’ als bij ‘Canvas businessmodel’ komt de klant scherp in beeld.

1e principe: specificeer wat waarde is vanuit het perspectief van de klant
De klant bepaalt wat je mag doen. Laat de klant mee ontwikkelen: pas co-creatie toe.

Creatieve koppen
Als gastspreker gaf Steven Kop inzicht in de aanpak van Creatieve koppen. Productiviteit wordt altijd vanuit een omslag van technologie aangepakt, terwijl men geen zicht heeft op de eigen technologie: hoe zitten wij zelf in elkaar? Hoe wendbaar zijn wij? Als men vast zit wenst men radicale veranderingen te weeg te brengen. Dit kan op twee manieren: van de pijn af of naar het plezier toe bewegen. Van pijn af bewegen werkt gemakkelijker dan naar plezier toe.

We hebben drie breinen: reptielenbrein, daaromheen een emotionele brein en een cognitief brein. Het reptielenbrein bepaalt of je op een bepaalde gebeurtenis moet vluchten of vechten.

Er bestaat een vuistregel: als toekomstig plezier tweemaal zo groot is als de huidige pijn gaan wij bewegen.
Focus op een bepaald iets maakt dat dat object groter wordt. Dus moet jij je focus leggen op plezier vergroten.

Linker hersenhelft: convergent denken. Een probleem levert een oplossing op. Mannen kunnen dit goed.
Rechter hersenhelft: divergerend denken. Een probleem kent veel oplossingen. Vrouwen kunnen dit goed.
Productiviteit willen aanpakken (linker) en innovaties bedenken (rechter) kan niet tegelijkertijd.

Bij Creatieve koppen heeft men een tool ontwikkeld waarin je anoniem allerlei ideeën en feedback kunt verzamelen en daarna ook weer anoniem kunt stemmen omtrent het beste idee. Dit kan je doen met directie, medewerkers en met je klanten.

2e principe: doe alleen die stappen die waarde toevoegen en elimineer de rest.
Processen verbeteren is weliswaar goed. Eerst dien je overbodige processen te elimineren.

3e principe: zorg voor flow in de waardeketen.
Om flow te realiseren moeten de processen, die over verschillende afdelingen lopen, naadloos op elkaar aansluiten.

4e principe: doe wat door de klant wordt gevraagd en precies op tijd.
De klant trekt als het ware het product door het proces. Je stopt met produceren als er geen vraag is.

5e principe: streef naar perfectie.
De concurrentie zit niet stil: dus wees goed in details.

Reis van de klant
Na het aanreiken van de vijf principes ging men in vier subgroepen met elkaar de klantreis bespreken, zoals die bij de eigen organisatie van toepassing is. De opzet was om hierbij van elkaar te leren.

Bij de terugkoppeling kwam naar voren dat passie van medewerkers de klantreis wel heel mooi maakt. Bij elke stap onderscheidend willen zijn is een lastig proces om te ontdekken en in te vullen.

Afsluiting / borrel
Na de afsluiting ging men onder het genot van een borrel informeel verder discussiëren over dit onderwerp.

Aanvullende informatie


Slideshare

De basisprincipes van Lean Thinking

YouTube
Markthal in Rotterdam


« workshops

Workshops


Momenteel zijn er geen workshops gepland.



Nieuwe workshops vindt u zo snel mogelijk op deze website.
Wilt u meer weten over de workshops die zijn gehouden, lees dan HIER de verslagen.