FACET Academy: Hoe wendbaar is je businessmodel?


maandag 18 september 2017


Op 18 september vond de derde workshop plaats van de FACET Academy met als jaarthema ‘Wendbaarheid’. Onderwerp van deze workshop: Hoe wendbaar is je businessmodel?

De agenda voor deze bijeenkomst zag er als volgt uit:
- Opening, uitleg Academy
- Agile Manifesto
- Voorstelrondje
- Businessmodel algemeen
- Veranderingen in businessmodellen
- Praktijkcase
- Afsluiting / borrel

FACET Academy
FACET Academy benadert onderwerpen / thema’s met verschillende invalshoeken. Het thema voor 2017 is: ‘Wendbaarheid.’ Via veel interactie wisselen ambitieuze en resultaatgerichte ondernemers onder begeleiding informatie met elkaar uit.

Agile Manifesto
In 2001 is een Agile Manifesto opgesteld voor het ontwikkelen van software. In 2011 zijn de principes vertaald naar toepassingen in organisaties, waardoor deze wendbaarder zouden kunnen worden.

Voorstelrondje
Bij het zichzelf voorstellen mocht iedere aanwezige ondernemer ook aangeven in hoe wendbaar het eigen businessmodel is. Algemene aspecten die hierbij naar voren kwamen waren:
• Een kleine organisatie is wendbaarder;
• Intensieve contacten met klanten zorgen voor wendbaarheid;
• Vervangbaarheid bij medewerkers zorgt voor wendbaarheid;
• Netwerk van specialisten zorgt voor wendbaarheid;
• Bewaak dat je niet te veel doet voor de klant;
• Roadmaps zorgen voor inzichtelijkheid;
• Klanten zijn niet altijd klaar voor toepassen van innovaties;
• Meedenken met de klant zorgt voor wendbaarheid;
• Vanuit de markt ontstaan nieuwe businessmodellen.

Businessmodellen
Er bestaan veel businessmodellen. Door de snel veranderende wereld om ons heen is het steeds lastiger om als onderneming aan te blijven haken. De structuur van een Businessmodel kan als een checklist werken: hoe hebben wij het een en ander ingevuld en sluit het bij elkaar aan?
Tijdens de presentatie werden twee modellen getoond:
1. CANVAS Businessmodel: dit model bestaat uit negen basisbouwstenen, die de logica laten zien van hoe een bedrijf geld wil gaan verdienen. De negen bouwstenen omvatten de vier hoofdgebieden van een onderneming: klanten, aanbod, infrastructuur en financiële levensvatbaarheid;
2. OGSM Businessmodel: dit model brengt Objectives (kwalitatieve doelen), Goals (kwantitatieve doelen), Strategies (concrete wegen) en Measures (dashboards) op een A4 in kaart.
Er werden ervaringen uitgewisseld, waarbij als krachtig hulpmiddel de structuur van een Businessmodel naar voren kwam.

Strategie - structuur - cultuur
Een organisatie dient onderscheidend te zijn om de strijd met de concurrenten te winnen. Bij het opzetten / invullen van een strategie dient vaak de structuur en de cultuur van een organisatie aangepast te worden.


Een wendbare organisatie heeft dit goed op elkaar afgestemd.

Snelheid van veranderingen koppelen aan je Businessmodel
In subgroepen stond men stil bij de vraag: ‘Hoe koppel je een Businessmodel aan de snelle veranderingen in de wereld?’
Uit de groepen kwam naar voren:
• Structuur aanbrengen waarbij je bovenaan begint (directie);
• Organiseer verwachtingsmanagement;
• Wet- en regelgeving goed bewaken en vertalen;
• Klantvraag continu in beeld houden;
• Houdbaarheid van de business wordt steeds korter;
• Flexibele contracten helpen mee aan oplossingen;
• Automatisering draagt bij aan vertaalslagen;
• Schaarste van grondstoffen zorgt voor wijzigingen;
• Zingeving / duurzaamheid wordt steeds belangrijker;
• Toepassen van BHAG (Big Hairy Audacious Goal): duidelijk doel voor allen;
• Toepassen van roadmaps;
• Duidelijk maken waarom men moet veranderen;
• Je moet blijven veranderen om je te onderscheiden;
• Maak rollen duidelijk.

Praktijkcase
Ismail Meral, algemeen directeur MOB, gaf in het kort zijn aanpak weer. Ismail is zeer actief in de gezondheidsbranche. In zijn groeiende organisatie (600 medewerkers) past hij een BHAG toe: brutale doelstellingen. Door deze met passie te omkleden ontstaat er een collectieve ambitie: ‘de beste zijn in de zorg’. Die collectieve ambitie heeft Ismail gevisualiseerd in de MOB Box waarbij KPI’s en waarden een plek hebben gekregen.

Afsluiting / borrel
Na de afsluiting ging men onder het genot van een borrel informeel verder discussiëren over dit onderwerp.

Aanvullende informatie


SlideShare
Hoe wendbaar is je businessmodel?

Boeken
Business model generatie van Alexander Osterwalder
Businessplan op 1 A4 van Marc van Eck
De Rockefeller-strategie van Verne Harnish
Geef je bedrijf een kickstart van Jolanda Wicherson
Briljante businessmodellen in Food van Jeroen Kemperman
Klantgestuurde businessmodellen van Dirk Houtgraaf
Groeimodellen van Yousri Mandour
Het Businessmodellenboek van Oliver Gassman 

« workshops

Workshops


Momenteel zijn er geen workshops gepland.



Nieuwe workshops vindt u zo snel mogelijk op deze website.
Wilt u meer weten over de workshops die zijn gehouden, lees dan HIER de verslagen.