FACET Academy: Bedrijfsorganisatie


donderdag 19 september 2013


Op 19 september vond de vierde workshop in 2013 plaats van de FACET Academy met als jaarthema ‘2013: het jaar van de Businessmodellen.’
Onderwerp van deze workshop: ‘Bedrijfsorganisatie: wat komt daar bij kijken?’

De agenda voor deze bijeenkomst zag er als volgt uit:
- Opening, uitleg Academy, kennismaking
- Bestaansrecht organisatie
- Resources: mensen en middelen
- Talenten binden
- Kernactiviteiten: proces
- Organisatorische eenheden
- Flexibiliteit
- Afsluiting / borrel

Facet Academy
Facet Academy benadert onderwerpen / thema’s met verschillende invalshoeken. Het thema voor 2013 is: ‘2013: het jaar van de Businessmodellen.’ Via veel interactie wisselen ambitieuze en resultaatgerichte ondernemers onder begeleiding informatie met elkaar uit.

Kennismaking – eigen kwaliteiten
Bij het kennismakingsrondje werd aan iedereen ook gevraagd om de eigen kwaliteiten te benoemen. Dit kwam hieruit o.a. naar voren:
• Regelaar
• Mensen en middelen verbinden
• Operationeel gebeuren op orde houden
• Sterk luisteren naar de klant
• Veilige situatie creëren
• Mensen beter laten functioneren
• Sales en after sales
• Manager zijn
• Ondernemer zijn
• Oplossingen bedenken
• Verkopen en inkopen
• Pionier
• Samenwerken
• Aanvaardbare oplossingen bedenken
• Enthousiasmeren
• Inspireren

Introductie bedrijfsorganisatie
Dromen en visie kunnen groots en meeslepend zijn, maar moeten wel worden uitgevoerd. Ieder heeft wel eens rampzalige ervaringen van mensen die afspraken niet nakomen. De werkzaamheden dienen wel altijd aan te sluiten bij de visie, missie, focus van een onderneming. Vanuit het Canvas Businessmodel hebben wij al stil gestaan bij het gehele model, maar ook bij verschillende verdienmodellen en bij mogelijke groeimodellen. Hoe hou je nu het overzicht in alle werkzaamheden?

Om dat overzicht te krijgen dient een ondernemer allereerst te beseffen dat het bestaansrecht van zijn organisatie afhankelijk is van het hebben van een visie, klantfocus en het vinden en behouden van de juiste talenten.

Wat doen jullie om talenten te binden?
In vier subgroepjes heeft men ervaringen benoemd in het binden van talenten. Plenair gaf men de volgende terugkoppelingen, waarbij in het cursief de aangereikte aanvullingen tijdens de discussies:

• Profileren / positioneren: dit geeft helderheid waar de talenten aan moeten voldoen
• Selecteren op willen en kunnen (basis): drive is belangrijk
• Let op balans in je team (collectief talent): dit is ook qua leeftijdsopbouw
• Waar zit de passie, motivatie van de werknemer/ talent

• Aandacht – individueel
• Communicatie 2 weg: betrokken, ruimte geven
• Tempo van veranderingen aanpassen: geldt voor medewerkers en voor directie
• Sfeer / cultuur: moet passen bij de gekozen strategie
• Beloning in ruime zin
• Teamuitjes regelmatig
• Studiefonds / tertiaire arbeidsvoorwaarden
• Vrienden werven: hiermee krijg je gelijksoortige typen binnen
• Bedrijfsbreed overleg: Canvas model bevordert dit
• Uitdagingen blijven bieden, verantwoordelijkheid nemen, doorgroei mogelijkheden
• Respect: wel goed stil staan bij wat men hier onder verstaat
• Inhoud waardering / aandacht
• Uitdaging bieden
• Binding creëren
• Personeel participatie
• Personeel mee laten praten: jongere generatie wenst dit
• Bedrijf MVO bewust
• Flexibiliteit in werken: Het Nieuwe Werken geeft hier oplossingen
• Opleidingen faciliteren

• Flexibiliteit
• Vrijheid (eigen verantwoordelijkheid)
• Sfeer (gezamenlijke activiteiten)
• Groeiperspectief
• Persoonlijk aandacht
• Begeleiding & terugkoppeling
• Scholing
• Verwachtingspatronen
• Motivatie: door mensen mee te laten denken, het zelf uit te laten voeren en daarna waardering te geven zorgt voor motivatie
• Betrokken bij bedrijf
• Verwachtingen managen: wederzijdse verwachtingen uitspreken is zeer belangrijk
• Betrekken van ‘oud medewerkers’

Proces
Bij het behouden van je talenten speelt de wijze waarop het proces is ingevuld een belangrijke rol. Bij de ‘value chain’ van Porter wordt op een eenvoudige manier de aaneenschakeling van activiteiten zichtbaar gemaakt. Organisaties kunnen kiezen in wat zij wel en wat zij niet doen. De prijsvechters zoals Ryanair zijn hier duidelijke voorbeelden van in het maken van keuzes.

Structuur
Bij het opzetten van een structuur voor een organisatie spreek je vaak over een organogram. Hiermee toon je als het ware een soort plattegrond van je organisatie. Een lijn / staf – structuur is al vele jaren de meest gehanteerde vorm voor een structuur. De laatste jaren is dat steeds meer een projectstructuur. Tijdens de sessie werden varianten en nieuwe ontwikkelingen doorlopen.

Flexibiliteit
In het Canvas model bespreekt men ook de strategische partners. Door goed stil te staan wat men nu zelf wel en niet doet (kernactiviteiten) ontstaat er een behoefte aan partnership. Door deze structuur ontstaat een grote mate van flexibiliteit in een organisatie.

Afsluiting
Na afloop ging men nog verder op het onderwerp en kon men ‘netwerken’.

Evaluatie
Vanuit de evaluatieformulieren werd deze sessie met 8,2 beoordeeld.


Aanvullende informatie



Slideshare
Bedrijfsorganisatie

YouTube / Filmpje
India's New Anthem

Boeken
Meesterlijk organiseren



« workshops

Workshops


Momenteel zijn er geen workshops gepland.



Nieuwe workshops vindt u zo snel mogelijk op deze website.
Wilt u meer weten over de workshops die zijn gehouden, lees dan HIER de verslagen.