FACET Academy: Verdienmodellen


maandag 15 april 2013


Op 15 april vond de tweede workshop in 2013 plaats van de FACET Academy met als jaarthema ‘2013: het jaar van de Businessmodellen.’
Onderwerp van deze workshop: ‘Welke verdienmodellen zijn er tegenwoordig?’

De agenda voor deze bijeenkomst zag er als volgt uit:
- Opening, uitleg Academy, kennismaking
- Verdienmodellen intro
- Eigen ideeën uitwisselen
- Nalopen van verschillende modellen
- Discussie omtrent mogelijke toepassingen
- Afsluiting / borrel

Facet Academy
Facet Academy benadert onderwerpen / thema’s met verschillende invalshoeken. Het thema voor 2013 is: ‘2013: het jaar van de Businessmodellen.’ Via veel interactie wisselen ambitieuze en resultaatgerichte ondernemers onder begeleiding informatie met elkaar uit.

Verdienmodellen intro
Buiten de Engelse Bristol dierentuin is een parkeerterrein voor 150 auto’s en 8 bussen. Een beleefde parkeerwachter regelde het parkeergeld: ₤ 1 voor auto’s en ₤ 5 voor bussen. Op een dag na 25 jaar zonder één dag werk te hebben gemist kwam de parkeerwachter niet opdagen. De directie van de dierentuin informeerde bij de Gemeente met de vraag of zij een andere parkeerwachter konden sturen. Die gaf als antwoord dat dit een zaak van de dierentuin was: de parkeerwachter was geen employee van de gemeente.

Ergens in Spanje woont nu een man die op eigen kosten een parkeermeter bij de dierentuin had geïnstalleerd. Volgens de dierentuin heeft deze man ₤ 670 per dag kunnen innen, oftewel ₤ 245.000 per jaar oftewel ₤ 6.2 miljoen over 25 jaar. Niemand weet zijn naam.

Eigen ideeën
In vier subgroepjes is men aan de slag gegaan met het inventariseren van verschillende verdienmodellen. Het resultaat: lees verder >>

Voorbeelden van verdienmodellen
Na de presentaties van elke subgroep en de discussie die hierbij ontstond werden een aantal modellen doorlopen:

1 Bootstrapping: lage kosten door geld aan te trekken tijdens het ontwikkelproces;
2 Abonnementenmodel: één keer verkopen, elke maand innen;
3 Freemium: geef producten gratis weg maar laat de klant betalen voor extra features;
4 Bait & hook: product wordt goedkoop afgezet, op essentiële supplementen worden de marges verdiend;
5 In game selling: e-commerce vanuit het spel;
6 TV commerce: web-tv waarbij tijdens programma’s meteen gekocht kan worden;
7 Intermedair: breng partijen bij elkaar en deel mee in de waarde die ontstaat;
8 Pop – up bedrijf: een bedrijf ontstaat als er behoefte aan bestaat en verdwijnt als het niet meer nodig is;
9 Peer – to – peer business, collaborative consuming, shared economy: spullen huren;
10 Gedeeld eigendom: samen een product kopen;
11 Betalen voor ervaring , niet voor producten: betalen voor de tijd in plaats van voor het product;
12 Open prijzen: klanten zelf laten bepalen wat zij willen betalen;
13 Crisis model: variant van je eigen businessmodel maar dan goedkoper;
14 Mobiele dienstverlening: zelf de boer opgaan;
15 Complete concepten: geen losse producten;
16 Niet core business van anderen: service bieden die andere bedrijven niet doen.

Discussie
Tijdens de afrondende discussie werd ook nog eens duidelijk gemaakt dat door het veranderen van één van de componenten in je businessmodel je verdienmodel ook wijzigt. Het zelf toepassen van een mix van verschillende verdienmodellen zorgt voor risicospreiding.

Afsluiting
Na afloop ging men nog verder op het onderwerp en kon men ‘netwerken’.

Evaluatie
Vanuit de evaluatieformulieren werd deze sessie met 7,8 beoordeeld.


Aanvullende informatie
 


Slideshare
Welke verdienmodellen?

YouTube / Filmpje / Interview
Nalden van WeTransfer en Present Plus
Het businessmodel van Daan Roosegaarde

Boeken
Free van Chris Anderson
Geld verdienen met sociale media van Cor Hospes


« workshops

Workshops


Momenteel zijn er geen workshops gepland.



Nieuwe workshops vindt u zo snel mogelijk op deze website.
Wilt u meer weten over de workshops die zijn gehouden, lees dan HIER de verslagen.