FACET Academy: Wie zijn wij en waar geloven wij in?


maandag 12 maart 2018


Op 12 maart vond de eerste workshop plaats van de FACET Academy met als jaarthema ‘Community Platformen’. Onderwerp van deze workshop: wie zijn wij en waar geloven wij in?

FACET Academy
FACET Academy benadert onderwerpen / thema’s met verschillende invalshoeken. Het thema voor 2018 is: ‘Community Platformen.’ Via veel interactie wisselen ambitieuze en resultaatgerichte ondernemers onder begeleiding informatie met elkaar uit.

Voorafgaand
Na zijn welkomstwoord gaf Arnoud aan dat FACET Academy 10 jaar bestaat. Vanwege dit heugelijke feit overhandigde hij Frans twee flessen wijn. Dit was meteen een mooie start.

Voorstelrondje
Bij het zichzelf voorstellen mocht iedere aanwezige ondernemer ook aangeven wat zijn / haar eigen zingeving is. Naast zingevingen voor een aantal rollen in de privésfeer werden genoemd:
• hard werken en veel genieten;
• de zorg verbeteren door slimme informatie;
• klanten optimaal bedienen;
• vervoer verbeteren;
• zin in het leven hebben met ruim 20 jaar ervaring in netwerken;
• ondernemers sterker maken;
• met het team staan voor de eigen producten;
• beleggers helpen in commercieel vastgoed;
• financiële huisarts zijn;
• smaakmissionaris zijn;
• positieve energie behouden;
• leuke werkdag realiseren;
• grafische uitgeverij beheren;
• anderen inspireren door goede adviezen te geven;
• juridische problemen van klanten tijdig mogen aanpakken en oplossen;
• persoonlijke contacten houden;
• duurzame relaties opbouwen;
• anderen vooruit helpen;
• leveren van kwaliteit met nieuwe scope;
• collega’s coachen en relaties helpen;
• veel persoonlijke contacten met een juiste balans werk – privé;
• geluksmomentjes creëren;
• goed kunnen leven;
• op communicatief vlak ondersteuning bieden;
• ambitieuze mensen, die werkzaam zijn bij organisaties die de tijdsgeest aanvoelen, helpen zichzelf te ontwikkelen.

Een duidelijke zingeving hebben / toepassen komt overeen met de ‘why’ van de Golden Circle van Simon Sinek:


Je verwoordt hiermee je eigen passie, je innerlijke drive: wat doe je wel en (vooral) wat doe je niet.

Diverse ontwikkelingen
De wereld om ons heen verandert in een stevig tempo. De ene trend volgt de andere trend in razend tempo op. Uit de groep kwam als voorbeeld de toepassing van robots naar voren. Ook de politiek verandert. Educatie vraagt om veranderingen.

Organisaties veranderen daarbij ook in een snel tempo. De rol van manager gaat vervallen. Functies vervallen en worden meer ‘rollen’. Organisaties worden daardoor platter. Teams zijn steeds meer zelfsturend.

De huidige generatie zorgt ook voor veranderingen. Zij willen vertrouwen krijgen, wensen verantwoordelijkheid, willen vrijheid en staan met elkaar stevig in verbinding.

Wanneer je als organisatie in staat bent om deze drie ingangen (trends, veranderingen in organisaties, wensen van nieuwe generatie) goed toe te passen staan talenten wellicht in de rij om bij je te mogen werken. Voorbeeld: CoolBlue.

Community platformen
Een Community platform wordt gezien als de organisatievorm voor de toekomst:
- mensen worden bij elkaar gebracht en hebben het gevoel dat zij er bij horen;
- ieder lid deelt daardoor trots de eigen identiteit met anderen;
- ieder wil graag met elkaar samenwerken en meer betekenisvolle relaties met elkaar op te bouwen;
- biedt een kader aan om elkaar meer te vertrouwen.

Een Community platform opzetten vraagt om drie ingangen:
1. Waar staan wij voor?
2. Hoe ontstaat er voor iedereen een toegevoegde waarde?
3. Onderzoek naar de operationele elementen voor stabiliteit.

Deze drie ingangen komen overeen met de denklijn: richten – inrichten – verrichten.


Wie zijn wij en waar geloven wij in?
Allereerst hebben wij stilgestaan bij de vier algemene centrale vragen bij ‘waar staan wij voor’:
1. Zingeving: bij het voorstellen heeft ieder hier een invulling aan gegeven;
2. Identiteit van de leden: in iedere organisatie zet men functionarissen bij elkaar om een synergetisch effect te krijgen. Vaak echter gaat men op de ‘stoel van een ander’ zitten. Krachtiger is om elkaar aan te vullen, van elkaars kwaliteiten gebruik te maken;
3. Waarden: hoe gaat men met elkaar om? Bij elke waarde die men voor de eigen organisatie hanteert is het verstandig om deze te vertalen naar ‘observeerbaar gedrag’. Voorbeeld: onder ‘respect’ kan je dan ‘gelijkwaardigheid’ verstaan. Door het toepassen van waarden in een organisatie krijg je een filter bij het werven van nieuwe medewerkers en bij het werven van klanten;
4. Definiëren van het succes: hoe meet je het succes. Hierover gingen de deelnemers in de plenaire ruimte in subgroepen met elkaar in discussie.


IBIZA
Na de pauze werd een ‘businesscase’ voorgelegd.
Samen met een projectontwikkelaar is een groepje ondernemers aan het uitzoeken hoe men op Ibiza een villa met overnachtingsmogelijkheden voor maximaal 16 personen succesvol kan maken. Hoe zouden jullie dat doen? De deelnemers gingen in vier subgroepen uiteen.

Er kwamen de volgende ideeën:
- Op basis van rendement, voldoening en maatschappelijke betrokkenheid dacht men aan het bijeenbrengen van verstandelijk gehandicapten om onder begeleiding een prachtige week te beleven; de lach op de gezichten van de deelnemers geeft dan de voldoening, is dan het succes;
- Een groep mensen bij elkaar brengen die na een week met een positief gevoel een verandering ondergaan is;
- Ondernemers bijeen brengen die over hun ‘oude dag’ mogen nadenken op deze Business Resort;
- Als insteek ‘why – how – what’ invullen door op een nostalgische wijze een week genieten van het leven met excursies naar diverse plekken op het eiland waardoor men hier zou willen leven; 10% rendement met als Moonshot dat iedereen dit wenst.

Bij de ondernemers van deze businesscase was de allereerste invulling:
- Doelgroep: personen die voor een volgende fase in het leven staan; met name oudere ondernemers helpen in hun vraagstuk van het leven;
- door middel van professionele begeleiding;
- waarbij o.a. yoga, meditatie, strategisch denken, nemen van beslissingen aangereikt worden.

Marktonderzoek gaf echter aan dat dit soort activiteiten bijzonder veel op dit eiland aangeboden worden. De groep ondernemers is nu bezig met verfijning, aanscherping van doelgroep, benoemen van behoeften en aanreiken van onderscheidend vermogen waarbij als gezamenlijke zingeving blijft staan: helpen van ondernemers.

Vragen
Als afsluiting van de sessie werden nog enkele vragen beantwoord, zoals: hoe krijg ik in mijn team de oudere medewerker enthousiast om mee te werken aan (noodzakelijke) veranderingen? Bij het antwoord vanuit de groep werd aangegeven dat wellicht de situatie van Umberto Tan als metafoor uitgelegd kan worden aan deze medewerkers om zich bewust te worden dat verandering noodzakelijk is.

Afsluiting / borrel
Na de afsluiting ging men onder het genot van een borrel informeel verder discussiëren over dit onderwerp.

Iedere deelnemer kreeg een blik mee naar huis met daarin heerlijk snoepgoed.

Aanvullende informatie


SlideShare
Wie zijn wij en waar geloven wij in?

Boeken
Customers the day after tomorrow van Steven Van Belleghem
The day after tomorrow van Peter Hinssen



« workshops

Workshops


Momenteel zijn er geen workshops gepland.



Nieuwe workshops vindt u zo snel mogelijk op deze website.
Wilt u meer weten over de workshops die zijn gehouden, lees dan HIER de verslagen.