FACET Academy: Verandermanagement


maandag 14 maart 2016


Op 14 maart vond de eerste workshop plaats van de FACET Academy met als jaarthema ‘Het draait (alleen) om de klant - Lean Thinking’. Onderwerp van deze workshop: ‘verandermanagement’.

Inleiders: Arnoud Brouwer (FACET Accountants) en Frans van Rooij (Performance College).

De agenda voor deze bijeenkomst zag er als volgt uit:
- Opening, uitleg Academy
- Lean Thinking
- Voorstelrondje
- Verandermanagement
- Eigen lef / invulling
- Afsluiting / borrel

FACET Academy
FACET Academy benadert onderwerpen / thema’s met verschillende invalshoeken. Het thema voor 2016 is: ‘Lean Thinking.’ Via veel interactie wisselen ambitieuze en resultaatgerichte ondernemers onder begeleiding informatie met elkaar uit.

Lean Thinking
Lean is een begrip geworden bij bedrijven, non-profitorganisaties en bij de overheid. Lean wordt vaak gecombineerd met Six Sigma. De ervaring is dat het belangrijk is om Lean te combineren met verandermanagement. De gereedschapskist kan nog zo goed zijn, maar als niemand erop zit te wachten, zal je de handen niet op elkaar krijgen als je hem aflevert, laat staan dat hij wordt gebruikt. Als een organisatie de noodzaak ervan inziet om te veranderen, moet de visie over de richting van de verandering wel door de organisatie worden gedragen.

Voorstelrondje
Bij het zichzelf voorstellen mocht iedere aanwezige ondernemer ook aangeven wat in de eigen bedrijfsvoering voorop staat.

Verandermanagement
Iedereen wil verandering, niemand wil vaak veranderen. In het aanpakken van de veranderingen van organisaties doorloopt men een traject. In dit traject is de eerste stap de noodzaak tot veranderen scherp hebben. De oorzaak kan vanuit de omgeving komen (DESTEP – variabelen), vanuit het businessmodel (CANVAS), vanuit de filosofie (klantfocus).

Eigen aanpak
In vier subgroepen bespraken de deelnemers waar in de eigen onderneming de oorzaken voor veranderingen liggen. Hieruit kwamen de volgende aspecten naar voren:

• Klantconcentratie: machtsmisbruik, marge erosie
• Politieke binding, kennisoverdracht, vriendschap
• Aanbodverschuiving, toevloed ZZP-ers
• Omgevingsoorzaken bepalen de vraag van de klant: reactionaire dienstverlening noodzakelijk

• Prijzenoorlog
• Wet en regelgeving
• Politiek
• Pay per use
• War 4 talent
• Gedragsverandering mensen
• Praktijkgerichtheid en nuteffect
• Filteren van informatie

• Wetgeving
• Politiek
• Vooroordelen / vergrijzing
• Blended learning
• Klantaandacht

• Technologische ontwikkeling bijhouden
• Personeel sourcing
• Subsidies
• Gebrek aan vrije tijd
• 3D printing, product op locatie
• Publieke opinie
• Prijsvechters
• Concurrentie
• Politieke verandering
• Productbezit
• Organisatorische innovatie

Verandermanagement (vervolg)
Bij veranderingen zijn een kompas (waar willen we naar toe) en een klok (hoeveel tijd hebben wij) belangrijk.
Bij veranderingsprocessen dient men goed na te gaan welke actoren in welke fase van het traject betrokken moeten worden.
Eenvoudige stappen zijn: diagnose, bewustwording, strategie en implementatie.
Bij alle veranderingstrajecten blijkt dat er steeds te gebrekkig gecommuniceerd wordt.
Elk veranderingstraject dient een scherpe monitoring te hebben: plan – do – check – act.



Eigen aanpak
Om in beeld te krijgen hoe men nu zelf een veranderingstraject aanpakt heeft elke deelnemer een scan ingevuld omtrent de verschillende kleuren van Caluwé in het ‘DOEN’.
De betekenis van de kleuren werd uitgelegd. Ook werden de kleuren in een kompas gelegd waardoor de bewegingen van organisaties in beeld gebracht kunnen worden.

Lean aanpak
Lean denken gaat uit van de klant (geel) waarbij het proces (blauw) excellent uitgevoerd moet worden: customer excellence. Hierover gaat de volgende sessie.

Afsluiting / borrel
Na de afsluiting ging men onder het genot van een borrel informeel verder discussiëren over dit onderwerp.

Evaluatie bijeenkomst
Deze sessie kreeg als evaluatie een 8,3.

Aanvullende informatie


Slideshare
Verandermanagement

YouTube
Uber's plan to get more people into fewer cars - Travis Kalanick

Boeken
Leren veranderen door Léon de Caluwé
Succesvol Lean door Vincent Wiegel

« workshops

Workshops


Momenteel zijn er geen workshops gepland.



Nieuwe workshops vindt u zo snel mogelijk op deze website.
Wilt u meer weten over de workshops die zijn gehouden, lees dan HIER de verslagen.