FACET Academy: Trends


maandag 09 maart 2015


Op 9 maart vond de eerste workshop plaats van de FACET Academy met als jaarthema ‘be connected’. Onderwerp van deze workshop: ‘trends’.

Inleiders: Arnoud Brouwer (FACET Accountants) en Frans van Rooij (Performance College).

De agenda voor deze bijeenkomst zag er als volgt uit:
- Opening, uitleg Academy
- Vooruit kijken
- Voorstelrondje / strategisch denken
- Wordt uw branche de volgende
- Megatrends en herkenning
- Toepassing
- Afsluiting / borrel

FACET Academy
FACET Academy benadert onderwerpen / thema’s met verschillende invalshoeken. Het thema voor 2015 is: ‘be connected.’ Via veel interactie wisselen ambitieuze en resultaatgerichte ondernemers onder begeleiding informatie met elkaar uit.

Vooruit kijken
Hoe ver kijken wij vooruit? Weten wij wat er allemaal staat te gebeuren? Houden wij de ontwikkelingen in de wereld goed in de gaten? Elke onderneming dient een strategisch plan te hebben.

Voorstelrondje
Bij het zichzelf voorstellen mocht iedere aanwezige ondernemer ook aangeven hoe men het strategisch denken invult. Het resultaat hiervan was o.a.:

• Voor ons heel belangrijk om vooruit te kijken omdat wij daar bedrijven mee adviseren;
• Wij denken continu met de klanten mee: dat is ons vooruit denken;
• Door constant contact te hebben met de klant in de winkel zijn wij in staat om goed re reageren op de vragen van de klant;
• Door maatwerk te leveren;
• Kijk elke dag wat ik moet gaan doen;
• Door de gewijzigde rol houden wij ons assortiment in de gaten en adviseren wij daarmee onze relaties;
• Wij maken telkens strategische plannen met een tijdsscope van 5 jaar;
• Wij maken businessplannen waarin wij 5 jaar vooruit kijken met een concrete vertaalslag naar het lopende jaar;
• Wij zetten een koers uit voor 5 jaar vooruit;
• Wij kijken naar de ontwikkelingen in de markt en reageren daar snel op;
• Voorheen maakten wij 10 jaar plannen, nu per jaar;
• Wij zorgen continu er voor dat wij beter zijn dan de rest;
• Wij volgen veel ontwikkelingen; vertalen die naar de eigen business.

Welke ontwikkelingen zien wij?
Hoe lang duurt het dat je bijvoorbeeld het Feyenoord Stadion helemaal gevuld hebt met water als je telkens het aantal druppels verdubbeld? Je begint met 1, 2, 4, 8, 16, etc. Dit duurt 44 minuten. Echter tot 38 minuten merk je nog niets, daarna verdrink je snel.

Vanuit de techniek werden diverse ontwikkelingen aangereikt: robots, big data. Jonge ondernemers willen in hun ogen de wereld verbeteren door gevestigde, bureaucratische en vaak inefficiënte praktijken te vervangen door diensten die tegemoetkomen aan wat de klant echt wil. Denk aan: muziekindustrie, reiswereld, kranten, tijdschriften, retail, advertenties, hotelwereld, taxiwereld, financiële wereld, TV.

Wordt uw branche de volgende? 
Drie vragen zijn belangrijk:
1 Zit er veel verspilling in uw branche?
2 Verdient u veel geld aan intransparantie?
3 Dwingt u de klant in een kunstmatig keurslijf?

Zodra u één van deze vragen met ‘ja’ beantwoordt, bent u de volgende die aan de beurt is.

In subgroepjes heeft men ‘gevaarlijke’ branches in beeld gebracht. Het resultaat hiervan was:
• Transport
• Serviesgoed
• Voeding
• ICT
• Banken
• Auto
• Verhuizer
• Accountancy
• Groenteboer

Megatrends en herkenning
Er werden drie trendwatchers geciteerd: Adjiedj Bakas, Geert Noels en Steven van Belleghem. Bij de opsomming stonden wij stil bij wat het geconstateerde kan betekenen.

Toepassing
In Eindhoven wil men middels ibeacons het stadshart interactiever te maken. Na een uitleg van de technische mogelijkheden kon men nieuwe ideeën te benoemen voor de retailers.

Enkele reacties:
• Meteen bij bezoek Eindhoven aangeven waar je voorkeur naar uit gaat;
• Er wordt een efficiënte route voor je uitgestippeld;
• Op tijd koffie aanbieden, of een ijsje;
• Stadswandeling inbouwen met informatie;
• Door middel van vragen de personen eerst analyseren, dan aanbiedingen maken;
• Een totale klantenkaart maken.

Afsluiting / borrel
Na de afsluiting ging men onder het genot van een borrel informeel verder discussiëren over dit onderwerp.

Evaluatie bijeenkomst
Deze sessie kreeg als evaluatie een 8,3.

Aanvullende informatie


Slideshare
Trends

YouTube
Microsoft's Future of Work (Productivity Future Vision)
50 Groundbreaking Startup Ideas

Boeken
Econoshock 2.0 van Geert Noels
Trends 2015 door Adjiedj Bakas
Megatrends werk door Adjiedj Bakas
When digital becomes human door Steven Van Belleghem

Artikel
In welke markt je ook zit: het disruptiespook komt overal



« workshops

Workshops


Momenteel zijn er geen workshops gepland.



Nieuwe workshops vindt u zo snel mogelijk op deze website.
Wilt u meer weten over de workshops die zijn gehouden, lees dan HIER de verslagen.