FACET Academy: Merkenbeleid


maandag 14 mei 2018


Op 14 mei vond de tweede workshop plaats van de FACET Academy met als jaarthema ‘Community Platformen’. Onderwerp van deze workshop: merkenbeleid.

FACET Academy
FACET Academy benadert onderwerpen / thema’s met verschillende invalshoeken. Het thema voor 2018 is: ‘Community Platformen.’ Via veel interactie wisselen ambitieuze en resultaatgerichte ondernemers onder begeleiding informatie met elkaar uit.

Opening
Voor de eerste keer vond de FACET Academy plaats bij één van de relaties van FACET. Na een welkomstwoord en korte uitleg van de Academy door Arnoud toonde Remco van Dijk als gastheer een film over Flügel. Remco gaf daarna nog een korte uitleg over de verschillende producten en hun specifieke aanpak.

Algemeen onderwerp
De wereld om ons heen verandert in een stevig tempo. De ene trend volgt de andere trend in razend tempo op. Organisaties veranderen daarbij ook in een snel tempo. De rol van manager gaat vervallen. Functies vervallen en worden meer ‘rollen’. Organisaties worden daardoor platter. Teams zijn steeds meer zelfsturend. De huidige generatie zorgt ook voor veranderingen. Zij willen vertrouwen krijgen, wensen verantwoordelijkheid, willen vrijheid en staan met elkaar stevig in verbinding. Wanneer je als organisatie in staat bent om deze drie ingangen (trends, veranderingen in organisaties, wensen van nieuwe generatie) goed toe te passen staan talenten wellicht in de rij om bij je te mogen werken. Voorbeeld: CoolBlue.

Community platformen
Een Community platform wordt gezien als de organisatievorm voor de toekomst:
- mensen worden bij elkaar gebracht en hebben het gevoel dat zij er bij horen;
- ieder lid deelt daardoor trots de eigen identiteit met anderen;
- ieder wil graag met elkaar samenwerken en meer betekenisvolle relaties met elkaar op te bouwen;
- biedt een kader aan om elkaar meer te vertrouwen.

Een Community platform opzetten vraagt om drie ingangen:
1. Waar staan wij voor?
2. Hoe ontstaat er voor iedereen een toegevoegde waarde?
3. Onderzoek naar de operationele elementen voor stabiliteit.

Deze drie ingangen komen overeen met de denklijn: richten – inrichten – verrichten.
Het is verbazingwekkend hoe ‘slecht’ deze denklijn in organisaties ingevuld wordt.

Om de vele facetten van een Community Platform goed op elkaar af te stemmen is er een model in ontwikkeling. In elke bijeenkomst van de FACET Academy pakken wij telkens één aspect uit dit model op. De vorige keer was dat het invullen van succes. Nu is dat het invullen en uitwerken van een merk.

Voorstelrondje
Bij het zichzelf voorstellen mocht iedere aanwezige ondernemer aangeven wat het onderscheidend vermogen is van de eigen organisatie. Er werd o.a. genoemd:
• duidelijk en praktisch advies;
• huiselijke sfeer in het familiebedrijf;
• ingaan op wensen van de klanten;
• lage drempel, gemakkelijk benaderbaar;
• persoonlijke aandacht;
• heldere visie ontwikkelen;
• aandacht voor reputatie;
• eigen aanpak / methode;
• originele manier van helpen;
• meedenken;
• goed product;
• mooie opening van gesprekken realiseren;
• persoonlijke aandacht.
• ambitieuze mensen, die werkzaam zijn bij organisaties die de tijdsgeest aanvoelen, helpen zichzelf te ontwikkelen.

Merkenbeleid
Bert de Winter (Kijk & Huiver) gaf een leidraad aan waar je bij het invullen en uitwerken van een merk rekening mee moet houden. Juist het jarenlang volhouden van je kernbelofte is daarbij van belang. Bert benoemde de verschillende aspecten waaruit een imago ontstaat: branche, land van herkomst, actiegroepen, media en bier. Hij gaf ook een opsomming van die aspecten die men wel kan beïnvloeden waardoor je identiteit ontstaat: symboliek / huisstijl, communicatie, product en gedrag. Belangrijke vraag is telkens: wat is je gewenste identiteit? Je kernbelofte en merkwaarden zijn dan de dragers.

Ervaringen uitwisselen
In vier subgroepen ging men na de pauze aan de slag om ervaringen uit te wisselen: wat gaat goed en wat heeft dan toch nog aandacht nodig in het eigen merkenbeleid?
In de plenaire terugkoppeling kwam o.a. naar voren dat:
- communicatie bijzonder belangrijk is: spreek je de taal de van de klant;
- bereikbaarheid belangrijk is: ben je er voor de klant;
- aanpak voor inkleuring zorgt: heb je een technische aanpak of een marketing aanpak;
- gedrag van de medewerkers zeer bepalend is.

Strategische focus
Duidelijk werd dat de strategische focus van de onderneming zeer bepalend is. De cultuur van een organisatie dient hierop afgestemd te zijn. Die cultuur zorgt dan voor het daarbij behorende gedrag van de medewerkers. Diverse voorbeelden werden met elkaar uitgewisseld.

Afsluiting / borrel
Na de afsluiting ging men onder het genot van een borrel informeel verder discussiëren over dit onderwerp.

Aanvullende informatie


SlideShare
Merkenbeleid
Wat moet je met een merk?

YouTube
FLS Company Movie

Boeken
The Science and Art of Branding door Giep Franzen
Strategisch merkenmanagement door Kevin Lane Keller
Positioneren door Rik Riezebos




« workshops

Workshops


Momenteel zijn er geen workshops gepland.



Nieuwe workshops vindt u zo snel mogelijk op deze website.
Wilt u meer weten over de workshops die zijn gehouden, lees dan HIER de verslagen.