FACET Academy: Klein is het nieuwe groot


maandag 09 november 2015


Op 9 november vond de vierde workshop plaats van de plaats van de FACET Academy met als jaarthema ‘be connected’. Onderwerp van deze workshop: ‘klein is het nieuwe groot’.

Inleiders: Arnoud Brouwer (FACET Accountants) en Frans van Rooij (Performance College).

De agenda voor deze bijeenkomst zag er als volgt uit:
- Opening, uitleg Academy
- Businessmodel Canvas
- Be a pirate: personal brand
- Olietankers versus speedboten
- Impannatori / Ubuntu
- Grootte van een organisatie
- Afsluiting / borrel

FACET Academy
FACET Academy benadert onderwerpen / thema’s met verschillende invalshoeken. Het thema voor 2015 is: ‘be connected.’ Via veel interactie wisselen ambitieuze en resultaatgerichte ondernemers onder begeleiding informatie met elkaar uit.

Hoeveel uur werk je?
Ondernemers werken meestal meer dan 40 uur vanwege o.a. hun directe betrokkenheid bij de onderneming.

Voorstelrondje
Bij het zichzelf voorstellen mocht iedere aanwezige ondernemer ook aangeven hoeveel uren men per week werkt. Het resultaat hiervan varieerde van 45 uur tot 70 uur. Bij de meesten voelde dit niet als werk aan maar als ‘hobby’.

Businessmodel Canvas
Om je activiteiten in een plaatje onder te brengen past het Businessmodel Canvas heel goed. De negen velden van dit model werden met de aanwezigen een voor een doorgenomen: wat betekent dit in je business?

Personal brand
Voor ieder persoon geldt dat bij je ontwikkeling je motivatie verandert: waarom doe je de dingen die je doet?

Een handig hulpmiddel om je persoonlijke behoeften in beeld te brengen is de behoeftepiramide van Maslow. Hieruit komt een basis naar voren voor de invulling van je ‘personal brand’. Die personal brand is mede gebaseerd op je talentsom: je hebt het + je wilt het + je doet het + je mag het.

Je wenst zelf vaak aanpassingen en veranderingen. Daarbij komt dat je als ‘speedboot’ meer mogelijkheden hebt om snel te reageren op veranderingen dan als ‘olietanker’: “it’s more fun tob e a pirate than to joint he navy!”

Met het Canvas model kan je duidelijk maken wat dit voor je business betekent. Het accent komt dan te liggen op ‘key partners’

Samenwerking
In drie subgroepen heeft men de do’s en dont’s bij samenwerken in kaart gebracht.

Belangrijke do’s zijn:
• Communicatie
• Eerlijk en kwetsbaar opstellen
• Hou je aan de afspraak
• Wederzijds respect
• Durf je open te stellen naar conculega’s
• Vertrouwen

• Doe wat je zegt en zeg wat je doet
• Nakomen van afspraken
• Welke competenties heeft wie
• Hoe en wanneer kan je uit elkaar
• Wie heeft de leiding
• Wie doet wat / afspraken
• Verdienmodel scherp
• Communiceren: open en eerlijk

• Gelijkgestemd DNA
• Gemeenschappelijk doel
• Win win
• Wederzijds vertrouwen
• Complementair
• Duidelijke afspraken nakomen

Belangrijke dont’s:
• Ga niet vreemd
• Niet het vel over de oren trekken

Impannatori / Ubuntu
Het samenwerken met ‘partners’, waardoor klein het nieuwe groot kan worden, bestaat al eeuwen. In Italië bestaat sinds de 15e eeuw een textielcluster die de mooiste modestoffen leveren voor de haute couture. In Afrika werken stammen met elkaar samen op basis van Ubuntu: ik ben omdat wij zijn.

Grootte van een organisatie
Je kunt vanuit verschillende invalshoeken over de grootte van een organisatie praten:
- Eckart Wintzen noemde 60 als maximale grootte voor een organisatie en gaf dit de naam van ‘een cel’;
- Een effectieve omvang voor afdelingen / teams is 8 - 12 leden.

Dat betekent….
In drie subgroepen heeft men ervaringen uitgewisseld in het werken met kleine teams. Tijdens de discussie kwam naar voren dat:
- Kleine teams voor meer betrokkenheid zorgen;
- Je kan meer aandacht geven, meer waardering geven;
- Je hebt weinig overhead; minder hiërarchie;
- Iedereen mag zelf dingen regelen, voelt zich meer verantwoordelijk;
- Er is meer passie, mensen worden initiatiefrijk.

Een mooie redenering is om de klant aan het stuur te zetten, alle verspilling uit je proces te halen om daarbij perfectie na te streven: customer excellence.

Afsluiting / borrel
Na de afsluiting ging men onder het genot van een borrel informeel verder discussiëren over dit onderwerp.

Aanvullende informatie


Slideshare
Klein is het nieuwe groot

Boeken
Iedereen CEO van Menno Lanting
Olietankers en speedboten van Menno Lanting
Hoe word ik een speedboot? van Menno Lanting
Eckart's Notes van Eckart Wintzen
The network always wins van Peter Hinssen

« workshops

Workshops


Momenteel zijn er geen workshops gepland.



Nieuwe workshops vindt u zo snel mogelijk op deze website.
Wilt u meer weten over de workshops die zijn gehouden, lees dan HIER de verslagen.