FACET Academy: Is stabiliteit in elke organisatie belangrijk?


maandag 29 oktober 2018


Op 29 oktober vond de derde workshop plaats van de FACET Academy met als jaarthema ‘Community Platformen’. Onderwerp van deze workshop: data managen.

FACET Academy
FACET Academy benadert onderwerpen / thema’s met verschillende invalshoeken. Het thema voor 2018 is: ‘Community Platformen.’ Via veel interactie wisselen ambitieuze en resultaatgerichte ondernemers onder begeleiding informatie met elkaar uit.

Opening
Voor de tweede keer vond de FACET Academy plaats bij één van de relaties van FACET. Vooraf aan het welkomstwoord en korte uitleg van de Academy door Arnoud hadden de deelnemers zich kunnen opgeven voor een proefrit in één van de beschikbare BMW’s. Voordat men in de Boardroom plaats nam kreeg men van Guus Wageveld een korte rondleiding.
In de zaal heette Guus iedereen nogmaals welkom.

Community platformen
Een Community platform wordt gezien als de organisatievorm voor de toekomst:
- mensen worden bij elkaar gebracht en hebben het gevoel dat zij er bij horen;
- ieder lid deelt daardoor trots de eigen identiteit met anderen;
- ieder wil graag met elkaar samenwerken en meer betekenisvolle relaties met elkaar op te bouwen;
- biedt een kader aan om elkaar meer te vertrouwen.

Een Community platform opzetten vraagt om drie ingangen:
1. Waar staan wij voor?
2. Hoe ontstaat er voor iedereen een toegevoegde waarde?
3. Onderzoek naar de operationele elementen voor stabiliteit.

Deze drie ingangen komen overeen met de denklijn: richten – inrichten – verrichten.
Het is verbazingwekkend hoe ‘slecht’ deze denklijn in organisaties ingevuld wordt.

Om de vele facetten van een Community Platform goed op elkaar af te stemmen is er een model in ontwikkeling. In elke bijeenkomst van de FACET Academy pakken wij telkens één aspect uit dit model op. De vorige keer was dat het invullen van je identiteit van de organisatie. Nu is dat omgaan met data.

De benadering van de vierkante wielen
Elke organisatie dient een visie (toekomstbeeld) en een missie (langere termijn doelstelling) te formuleren. Bij de uitwerking hiervan ontdekt men vaak verscholen aspecten in de organisatie (vergelijking met een ijsberg).
Met behulp van een aantal plaatjes werd duidelijk gemaakt dat een visie op de onderneming (vierkante wielen) uitgevoerd moet worden door de leidinggevenden. Dit zijn vaak de kartrekkers. De medewerkers dienen als karduwers. Wanneer afdelingen daarbij elkaar gaan tegenwerken ontstaan er problemen. Met name de interne gerichtheid van organisaties blokkeert vaak de externe oplossing.

Regels vanuit De Garage
Veel ondernemingen starten in een garage (o.a. Apple). Er werden 10 regels doorgenomen die vanuit dit soort ondernemingen toegepast worden om daarmee ‘groter’ te worden en niet de fout te maken van een te grote interne gerichtheid.

Nemen van beslissingen
In het samenwerken dient men dan telkens diverse beslissingen te nemen. Hoe nemen wij überhaupt beslissingen? In zeven subgroepen wisselden men hierover ervaringen uit. Bij de plenaire terugkoppeling kwamen aspecten aan bod zoals:
- wel of niet democratische beslissingen nemen in een team;
- wel of niet iedereen mee laten doen;
- kaders dienen eerst scherp gemaakt te zijn waarbinnen zich alles dient af te spelen;
- knopen doorhakken betekent vaak teamleden verliezen;
- de stijl van leidinggeven dient hierbij aan te sluiten: geef je instructies (waarmee je medewerkers lui maakt) of ben je een coach en mag iedereen eigen ideeën toepassen.

Overzicht
Na de pauze werd aangegeven dat bij het nemen van beslissingen er wel een overzicht noodzakelijk is. Er werd een vergelijking gemaakt met een dashboard: wat hou je als ondernemer in de gaten om op basis daarvan je onderneming te besturen? Men ging in zes subgroepen hiermee aan de slag.
Voordat er plenair een discussie opgestart werd, gaf men vanuit FACET aan dat het opzetten en invullen van zo’n dashboard uiteraard afhankelijk is van de onderneming en de context waarin men opereert. Het is altijd goed om dan voor jezelf te bepalen met welke 10 factoren men het succes van een onderneming kan nastreven.
In de discussie die hierna ontstond lag eerst het accent op het meten van klanttevredenheid en medewerkerstevredenheid. Goede en minder goede ervaringen werden uitgewisseld. Uiteindelijk kwam naar voren dat je bij het samenstellen van je eigen dashboard er goed aan doet om dit op verschillende factoren te baseren: medewerkers, proces, klant en geld. Zo lang men zelf invloed kan uitoefenen op data houdt men die data ook in de gaten. Dan werkt het om door te meten veel te weten.

Strategische focus
Duidelijk werd dat de strategische focus van de onderneming zeer bepalend is. Elke onderneming heeft als het ware een eigen kompas (waar gaan we naar toe) en een klok (wanneer zijn wij er). Met een dasboard bewaakt men dan de route.

Afsluiting / borrel
Na de afsluiting ging men onder het genot van een borrel informeel verder discussiëren over dit onderwerp.

Aanvullende informatie


SlideShare
Data Management



« workshops

Workshops


Momenteel zijn er geen workshops gepland.



Nieuwe workshops vindt u zo snel mogelijk op deze website.
Wilt u meer weten over de workshops die zijn gehouden, lees dan HIER de verslagen.