FACET Academy: Innoveren


dinsdag 18 maart 2014


Op 18 maart vond de eerste van de zes workshops in 2014 plaats van de FACET Academy met als jaarthema ‘De kracht van verandering’.
Onderwerp van deze eerste workshop: ‘Hoe innoveer je als ondernemer?’

De agenda voor deze bijeenkomst zag er als volgt uit:
- Opening, uitleg Academy
- Definitie Innovatie
- Voorstelrondje
- Waarom innovatie
- Aanpak van innovatie
- Innovatieplatforms
- Eigen aanpak
- Afsluiting / borrel

FACET Academy
FACET Academy benadert onderwerpen / thema’s met verschillende invalshoeken. Het thema voor 2014 is: ‘De kracht van verandering.’ Via veel interactie wisselen ambitieuze en resultaatgerichte ondernemers onder begeleiding informatie met elkaar uit.

Innovatie
Een mooie definitie voor innovatie luidt: iedere bewust uitgevoerde vernieuwing gericht op een bepaald voordeel.
Succesvol innoveren is voor een onderneming een cruciale factor om te overleven.

Voorstelrondje
Bij het zichzelf voorstellen mocht iedere aanwezige ondernemer aangeven welke innovatie hij / zij het afgelopen jaar in de eigen onderneming gerealiseerd heeft. Het resultaat hiervan was:
• Digitale kluis voor elke DGA
• Verschillende productinnovaties en productieinnovaties
• Data analyses
• Samenstelling assortiment met meer focus op gezondheid
• Inkoopbeleid aangepast
• Meer aandacht voor energievoeding
• Nieuw financieel systeem
• Meting hersenactiviteiten gekoppeld aan trainingen
• Logistieke software met 3 D warehousing
• Met meer focus flexibeler
• Verbeterde automatisering
• Kennis delen
• Roosterprogramma in fastfood koppelen aan salarisadministratie
• Andere uitvoering visitekaartje

Verschillende invalshoeken
In de uitleg / discussie werd duidelijk dat er verschillende invalshoeken zijn voor bewust uitgevoerde vernieuwingen, gericht op een bepaald voordeel:
• Productinnovaties
• Diensteninnovaties
• Procesinnovaties
• Organisatorische innovaties
• Marktinnovaties

De mate van ‘nieuwheid’ kan hierbij verschillend zijn:
• Nieuw voor de wereld
• Nieuw voor de eigen bedrijfstak
• Nieuw voor het eigen bedrijf
• Nieuw voor bepaalde personen

Vinden van innovatiekansen
In twee subgroepjes heeft men eigen ervaringen uitgewisseld hoe men zelf kansen vindt om te innoveren. Uit deze groepjes kwam o.a. naar voren:
• Bij industrie is men marktgedreven en efficiency gedreven;
• Bij detailhandel kijkt men eerst naar inkoop en de markt; men loopt achter de markt aan;
• Bij transport kijkt men naar wat de markt vraagt;
• Mensen moeten sterk gepassioneerd zijn om mee te innoveren;
• Men moet van nature nieuwsgierig zijn.

Innovatieproces
Simpel voorgesteld bestaat een innovatieproces uit drie stappen:
1 Ideefase: kansen herkennen, ideeën genereren
2 Besluitvormingsfase: overwegen, uitwerken, beslissen
3 Realisatiefase: organiseren, ontwikkelen, implementeren, go to market

De kritische bottle – neck ligt in de ‘go – to – market’ fase

Innovatieplatform
In 2003 opgericht, juni 2010 opgeheven: niet geslaagd. Te veel mensen gingen zich er mee bemoeien waardoor ego’s belemmerend gingen werken.

Eigen broedplaats
Broedplaatsen kunnen helpen. Een ondernemer zou zich moeten omringen met mensen die zijn zwakheden aanvullen, die complementair zijn. Gezamenlijk optrekkend kan men dan innoveren. Voor veel ondernemers is dit echter lastig vanwege een stevige dosis ‘eigenwijsheid’.

Afsluitende tips
Afsluitend kwamen de volgende tips naar voren:
• Succesvol innoveren lukt alleen met de juiste ambities, strategie en cultuur;
• Sterk leiderschap is nodig voor het doorvoeren van veranderingen;
• Bewaak strategische samenhang innovaties en innoveer in corebusiness;
• Succesvol innoveren lukt alleen vanuit langetermijnvisie;
• Zorg dat je tijdig op de markt bent;
• Organisaties die de buitenwereld er bij betrekken zijn succesvoller;
• Kijk vooral naar wat de klant doet, niet wat de klant zegt;
• Klantgedreven innoveren vergroot succes van innovatie;
• Klantvoordeel is belangrijkste succesfactor.

Afsluiting / borrel
Na de afsluiting ging men onder het genot van een borrel informeel verder discussiëren over dit onderwerp.

Evaluatie
Vanuit de evaluatieformulieren werd deze sessie met 7,6 beoordeeld.

Aanvullende informatie


Slideshare
Hoe innoveer je als ondernemer?

YouTube
Google Car
Google Glass
A day made of glass
3D Hubs - Local 3D printing

Artikelen
Nederlands surfmerk richt zijn pijlen op de Braziliaanse markt
Bij het ontbijt hoort een ander type licht dan bij het avondeten of huiswerk maken
Google ontwikkelt slimme contactlens voor diabetici
Nederland daalt op Europese innovatielijst
3D printers leiden tot een revolutie op de fabrieksvloer
Horizon 2020
Pepsi lanceert Pepsi Next met stevia en 30% minder suiker
KPN biedt dienst voor versleuteld bellen en sms'en
Lopende band tilt boot over de snelweg

Boeken
Het innovatieplatform van Frans Nauta
Winst door innovatie van Jeroen de Jong

« workshops

Workshops


Momenteel zijn er geen workshops gepland.



Nieuwe workshops vindt u zo snel mogelijk op deze website.
Wilt u meer weten over de workshops die zijn gehouden, lees dan HIER de verslagen.