FACET Academy: Co-creatie


donderdag 24 april 2014


Op 24 april vond de tweede van de zes workshops in 2014 plaats van de FACET Academy met als jaarthema ‘De kracht van verandering’.
Onderwerp van deze tweede workshop: ‘Co-creatie: samen met de klant innoveren!’

De agenda voor deze bijeenkomst zag er als volgt uit:
- Opening, uitleg Academy
- Productinnovatie: Google Glass
- Voorstelrondje / eigen aanpak marktonderzoek
- Innovatieproces
- Co-creatie: met partners en / of met klanten
- Hoe kom je aan je eerste klant
- Over welke competenties beschikt een cocreator
- Klant zoeken
- Afsluiting / borrel

FACET Academy
FACET Academy benadert onderwerpen / thema’s met verschillende invalshoeken. Het thema voor 2014 is: ‘De kracht van verandering.’ Via veel interactie wisselen ambitieuze en resultaatgerichte ondernemers onder begeleiding informatie met elkaar uit.

Productinnovatie: Google Glass
Sacha Boulogne, AppStudio.nl, toonde allereerst wat tegenwoordig met een App gedaan kan worden. Met hun ontwerpstudio reiken zij organisaties mooie oplossingen aan die volledig maatwerk zijn. Sacha demonstreerde de oplossingen die zij voor hun klant Greenfields Kunstgras gemaakt hebben. Met deze oplossing heeft iedere medewerker altijd alles bij zich op een I-pad.
Vervolgens demonstreerde Sacha de vele mogelijkheden met Google Glass: informatie aanreiken, zaken vastleggen, vertalingen tonen, instructies aanreiken, gebouwen herkennen en hierover informatie geven, 3D foto’s bekijken, etc.

Voorstelrondje
Bij het zichzelf voorstellen mocht iedere aanwezige ondernemer ook aangeven hoe hij / zij marktonderzoek organiseert. Het resultaat hiervan was o.a.:
• Vooral veel naar de klanten luisteren;
• Praten met concurrenten en collega’s;
• Veel lezen;
• Via een wensenlijst van namen van nieuwe klanten op pad gaan;
• Gesprekken voeren met whizkids;
• Gesprekken voeren met visionairs en jongeren.

Innovatieproces
Simpel voorgesteld bestaat een innovatieproces uit drie stappen:
1 Ideefase: kansen herkennen, ideeën genereren
2 Besluitvormingsfase: overwegen, uitwerken, beslissen
3 Realisatiefase: organiseren, ontwikkelen, implementeren, go to market

Bij de ideefase is marktonderzoek handig. Een nieuwe opkomende vorm is om samen met partners en / of klanten nieuwe producten op de markt te brengen.

Co creatie met partners
Aan de hand van het Canvas model, waarover vorig jaar met de Academy een aantal sessies zijn gehouden, krijgt co creatie met partners een plek. Een bekend voorbeeld van co creatie met partners is het Senseo apparaat van Philips en de pads van Douwe Egberts.

Co creatie met klant
Een bekend voorbeeld van co creatie met de klant is Nespresso. Maar ook Google Glass pakt op deze manier de verdere ontwikkeling en verfijning van het product op.

Launching customer
Bij nieuwe producten moet je wel een eerste klant krijgen. Hoe kom je nu aan die persoon? Hoe bereik je dan de rest? Hierover ging men in vier subgroepen van gedachten wisselen.
Plenair werd het voorbeeld van MyFab gegeven: een website waar aanstormende meubelontwerpers hun ontwerpen aan de wereld kunnen presenteren en waar via crowd voting productieopdrachten uit voortkomen. Zonder tussenschakels worden deze meubels dan in China gemaakt en direct uitgeleverd.

Competenties cocreator
In wisselende subgroepjes heeft men vervolgens stil gestaan bij welke competenties een cocreator zou moeten hebben. Als resultaat kwam hieruit naar voren:
- Nieuwsgierig zijn;
- Empathie hebben;
- Samenwerkingsgericht zijn;
- Risicovermijdend zijn;
- Er voor willen gaan.

Modellen
Er bestaan organisatiemodellen die duidelijk in beeld brengen waar cocreatie geplaatst kan worden en wat dit dan voor een ondernemer betekent.

Afsluitende tip
Als afsluiting werd aan de aanwezigen verzocht om bij de borrel vooral ook op zoek te gaan naar die partner waar men eventueel samen een activiteit zou kunnen opstarten.

Afsluiting / borrel
Na deze afsluiting ging men onder het genot van een borrel informeel verder discussiëren over dit onderwerp. Tevens kon iedereen met veel plezier Google Glass uitproberen.

Evaluatie
Vanuit de evaluatieformulieren werd deze sessie met 8,2 beoordeeld.

Aanvullende informatie


Slideshare
Co-creatie: samen met de klant innoveren!

YouTube
Google Glass Street view demo
Google Glass Navigation

Foto's
FACET meets Google Glass



« workshops

Workshops


Momenteel zijn er geen workshops gepland.



Nieuwe workshops vindt u zo snel mogelijk op deze website.
Wilt u meer weten over de workshops die zijn gehouden, lees dan HIER de verslagen.