FACET Academy: Betaalbaar


woensdag 15 oktober 2014


Op 15 oktober vond de vijfde van de zes workshops in 2014 plaats van de FACET Academy met als jaarthema ‘De kracht van verandering’.
Onderwerp van deze workshop: ‘Innovatie betaalbaar?’

De agenda voor deze bijeenkomst zag er als volgt uit:
- Opening, uitleg Academy
- Budget productontwikkeling
- Voorstelrondje / eigen budget
- Organiseren van productontwikkeling
- Verdienkracht essentieel voor continue innovatie
- Innovatie is niet te koop met grote R&D budgetten
- Innovatie betaalbaar maken met de overheid?
- Ondernemerschap
- Waardecreatie
- Afsluiting / borrel

FACET Academy
FACET Academy benadert onderwerpen / thema’s met verschillende invalshoeken. Het thema voor 2014 is: ‘De kracht van verandering.’ Via veel interactie wisselen ambitieuze en resultaatgerichte ondernemers onder begeleiding informatie met elkaar uit.

Budget productontwikkeling
Afhankelijk van de eigen focus (product leadership, operational excellence of customer intimacy) besteedt men een bepaald percentage aan Research & Development (R&D). Hoeveel budget heeft men? Is dat meer of minder dan de concurrentie?

Voorstelrondje
Bij het zichzelf voorstellen mocht iedere aanwezige ondernemer ook aangeven wat het eigen budget is wat besteed wordt aan R&D. Het resultaat hiervan was o.a.:
• Ruwe inschatting 8%
• Gezien de ontwikkelingen op de markt moeten wij hier steeds meer budget voor vrijmaken maar dat is nu nog ‘wennen’;
• R&D budget en opdrachten van klanten loopt door elkaar: co-creation is belangrijk voor ons;
• Geen idee wat ons budget is;
• Wij hebben onlangs een webshop opgestart; R&D budget niet bekend;
• Ons R&D budget is ook de tijd die wij in ontwikkelingen steken;
• Op ons kantoor zijn wij continu bezit met R&D waarbij wij early adaptors zijn;
• Wij zitten in een behoudende branche maar besteden zo’n 50% van onze winst (als er winst is) aan R&D;
• Zowel in ons proces, als in onze contacten met de klant en onze leverancier zorgen wij telkens voor verbeteringen;
• Wij volgen trends maar zijn daarbij voorzichtig;
• Wij moeten als kantoor een antwoord op de ontwikkelingen op Internet (Google Law); totaalbudget ligt < 5%;
• Wij doen continu aan productontwikkeling maar boeken volgens mij alles onder marketingkosten;
• Gemiddeld besteedt elke partner 15% van zijn tijd aan productontwikkeling; in de zomermaanden is dat zelfs 50% van de beschikbare tijd.

Organiseren van productontwikkeling
In drie subgroepjes heeft men stilgestaan hoe ieder in de eigen onderneming productontwikkeling organiseert. Dat leverde als resultaat op:

• Doelen stellen: bepaal voor jezelf een punt op de horizon, waar willen wij over x aantal jaren staan?
• Tijd investeren: goed nadenken hoeveel tijd men hieraan besteedt en dit dan ook inplannen;
• Vanuit de klant: goed naar de klant luisteren levert veel informatie op;
• Ad hoc: soms is het een vangnet qua verschillende activiteiten;

• Inspelen op technologische ontwikkelingen: we moeten het wel kunnen toepassen;
• Behoefte van de klant / markt: door goed te luisteren ontdek je nieuwe mogelijkheden;
• Marktonderzoek: dit dient men dan wel zorgvuldig uit te voeren;
• Personeel betrekken bij innovatie: dit maakt het geheel krachtiger;

• Klantvraag
• Klantbehoefte
• Klantenpanel
• Anticiperen op ontwikkelingen in de markt
• Waarschuwingen geven kansen;
• Medewerkers betrekken;
• Activeren van de werkomgeving;
• Informatie geven in hoop dat vragen komen;
• Trial & error;
• Naar buiten kijken;
• Co-creatie;
• Projectmatige benadering
• Reactief versus actief
• Type mensen: competenties moeten aansluiten bij de inzet

Verdienkracht essentieel voor continue innovatie
In het CANVAS Businessmodel krijgt ‘verdienmodellen’ speciale aandacht. Welke mogelijkheden bestaan er? De verdienkracht is essentieel om van daaruit budget te genereren voor R&D.

Innovator is niet te koop
Het geheim van verschillende organisaties, die sterk in innovatie zijn, ligt bij het hebben van gemotiveerd personeel, een betrokken management en een flexibele organisatie.

Innovatie betaalbaar maken met de overheid?
Ankie gaf een uiteenzetting over de activiteiten van RVO: de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Wanneer je als ondernemer gebruik wilt maken van de financieringsmogelijkheden van de RVO wordt u uw hemd van het lijf gevraagd, net zoals bij een bank. U dient met een solide businessplan te komen, uw cijfers moeten op orde zijn.

Er ontstaat altijd een spanningsveld tussen waar de betrokkenheid van de overheid ophoudt en waar ondernemerschap start.

RVO kan u ondersteunen bij een matchmaking met geïnteresseerde partijen op de internationale markt; hulp aanreiken bij het vinden van samenwerkingspartners; toegang bieden tot netwerken op uw expertise gebied; internationale marktverkenningen uitvoeren; zorgen voor fiscale tegemoetkomingen.

U bent echter niet de enige die een beroep doet op subsidiegeld. U concurreert met andere aanvragen. Meerdere mensen toetsen uw aanvraag op formele en inhoudelijke vereisten. Er volgt een achtergrond check op andere, lopende aanvragen van uw bedrijf. Om objectiviteit in de procedure te garanderen kijkt vaak een externe commissie van deskundigen mee op uw aanvraag. Ingeval van innovatie kunnen experts worden ingeschakeld om advies uit te brengen over de mate van innovatie. Het budget is beperkt en de ranking van aanvragen is vaak bepalend voor de correcte verdeling van gelden. Kortom: het is mensenwerk en vraagt tijd.

Ondernemerschap
Uiteraard onderneemt u zelf. Daarbij bent u uit op samenwerkingsverbanden, waarbij een stevige bureaucratie niet bepaald helpt. Een ondernemer is telkens uit op het leveren van een toegevoegde waarde in plaats van toegevoegde kosten.

Waardecreatie
Een waardecreatie ontstaat door:
• Het creëren van functionele productkenmerken;
• Het creëren van gevoelsmatige productkenmerken;
• De legitimiteit een product te maken en te verkopen;
• Het minimaliseren van kosten voor zowel de eigen onderneming als ook voor de klant;
• De beschikbaarheid van een product.
Belangrijk hierbij is dat men dat voor de eigen business goed kan vertalen in een boodschap naar buiten toe, in een soort elevator pitch.

Een goed elevator pitch kent als opbouw: wie is je ideale klant, wat zijn de behoeften van die klant en waarom zou die dan voor jou kiezen?

Afsluiting / borrel
Na deze afsluiting ging men onder het genot van een borrel informeel verder discussiëren over dit onderwerp.

Evaluatie
Vanuit de evaluatieformulieren werd deze sessie met een 7,9 beoordeeld.

Aanvullende informatie


Slideshare
Innovatie betaalbaar?

YouTube
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

Boeken
Zes waarde insignes door Edward de Bono



« workshops

Workshops


Momenteel zijn er geen workshops gepland.



Nieuwe workshops vindt u zo snel mogelijk op deze website.
Wilt u meer weten over de workshops die zijn gehouden, lees dan HIER de verslagen.